Do you want a "pepernoot"

27 november 2016 - Arusha, Tanzania

Het is al weer even geleden dat ik wat van me heb laten horen. Vandaag heb ik me laatste stage dag gehad en heb het daar enorm naar me zin gehad. Voor de rest heb ik elk weekend een hele boel leuke dingen gedaan. Ik zal jullie daarom kort voor elke week een verslag schrijven over wat ik allemaal heb gedaan.

22-27 november

Deze hele week ben ik naar stage geweest ik heb het er enorm naar me zin en al me collega’s zijn super aardig voor me. Tijdens mijn stage help ik mee met het maken van de boekingen. Het hoogseizoen (christmas time) komt eraan. Voor elke boeking moet er gecontroleerd worden of alles geregeld is (transfer, vluchten geboekt, accommodatie geregeld, noem maar op…) ondertussen komen er ook veel nieuwe boekingen binnen voor volgend jaar. En heb ik de opdracht gekregen om een planningsprogramma (wetu) voor hun in te richten, dit om het plannen van de boekingen makkelijker te maken.

Zondag geloof het of niet zijn Marleen, Floris en ik getransformeerd tot zwarte pieten! Elk jaar organiseren de expats in Arusha een sinterklaasfeest welke wordt gehouden bij de Ilboru lodge. Compleet met pepernoten, cadeautjes, kroketen en patat. Marjolein is goeie vrienden met de gene die sinterklaas was en had ons gevraagd of het ons leuk leek om zwarte piet te spelen. Het leek ons een leuke belevenis en dachten waarom niet, dit kunnen we maar een keer mee maken. Het was echt enorm leuk om te doen. Alleen niet alle kinderen konden Nederlands, dit leverde enorm leuke zinnen  op want ja wat is pepernoot in het engels?? Klopt daar is geen vertaling voor, waardoor de zin “do you want a pepernoot” herhaaldelijk is gevallen. Het enige nadeel zwarte pieten kleding is behoorlijk warm. In Nederland is dit natuurlijk hartstikke fijn, maar als het tegen de 30 graden is denk je hier wel anders over. Stiekem was ik dus ook best wel jaloers toen de kinderen piet Floris omdat in het zwembad gooide omdat ie een cadeautje had “gestolen”…. Het voordeel aan zwarte piet spelen was dat ik voor het eerst sinds een maand een heerlijke douche heb gehad. Met een straal water waar bij het niet 10min duurt voordat je eindelijk de shampoo uit je haar hebt kunnen spoelen. Dit was ook wel nodig om de schmink van je gezicht af te kunnen boenen, maar het is gelukt! Na dit alles bleven we nog even om formule 1 te kijken… en gezellig af  te sluiten met iedereen die had meegeholpen. Het is een gezellige avond geworden. We hebben ook afgesproken dat we volgende week vrijdag bij Tom gaan eten. Hij was vandaag hoofdpiet en schijnt heel goed te kunnen koken. In Nederland heeft hij in Amsterdam ook een eigen restaurant, dus dat belooft wat :)

1. Sarah:
    24 december 2016
    Leuk geschreven. De foto's komen mij bekend voor... Ik wens jullie heel fijne feestdagen en geniet nog even van het mooie weer in Tanzania
  2. Oma v Breeschoten:
    26 december 2016
    je was bepaald geen roet Piet.Als ik het niet had geweten had ik je niet herkend.